STATUT STOWARZYSZENIA KULTURY FIZYCZNEJ
KLUBU WODNEGO ŻABI KRUK
ROZDZIAŁ I
NAZWA, TEREN DZIAŁALNOŚCI, SIEDZIBA I CHARAKTER PRAWNY
Art. 1. Stowarzyszenie nosi nazwę Klub Wodny Żabi Kruk i zwane jest dalej klubem.
Art. 1.a Nazwa Stowarzyszenia Kultury Fizycznej "Klub Wodny Żabi Kruk" jest zastrzeżona i podlega ochronie prawnej.
Art. 2. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej , a siedzibą klubu jest miasto Gdańsk.
Art. 3. Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
Art. 4. Klub używa pieczęci, godła, barw i bandery klubowej z zachowaniem obowiązujących przepisów.
Art. 5. Klub może być członkiem związków stowarzyszeń kultury fizycznej lub turystyki.
ROZDZIAŁ II
CEL I ŚRODKI DZIAŁANIA
Art. 6. Klub swoje cele realizuje zgodnie z konstytucją Rzeczpospolitej Polskiej i obowiązującym porządkiem prawnym.
Art. 7. Celami klubu są :
- Rozwijanie wśród swoich członków zamiłowania do uprawiania sportu, turystyki kwalifikowanej lub rekreacji,
- Rozpowszechnianie kajakarstwa w środowisku lokalnym oraz wśród osób niepełnosprawnych,
- Podnoszenie ogólnej sprawności i zdrowotności społeczeństwa,
- Integracja ze środowiskiem osób niepełnosprawnych,
- Modelowanie zachowań pożądanych społecznie wśród dzieci i młodzieży . 6. Upowszechnianie wiedzy ekologicznej, oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska,
- Działania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji.
- Aktywizacja osób starszych.
Art. 8. Dla osiągnięcia swych celów klub organizuje:
- Działalność szkoleniową i wychowawczą,
- Działalność profilaktyczną,
- Zajęcia zagospodarowujące wolny czas oraz rozwijające zainteresowania, 4. Imprezy sportowe, turystyczne lub rekreacyjne,
- Życie klubowe w ramach posiadanych środków,
- Imprezy kulturalne,
- Działalność kulturotwórczą i edukację kulturalną. Klub w razie potrzeby wydaje materiały szkoleniowe, biuletyny informacyjne i propagandowe.
Art. 9. Dla realizacji swych celów klub powołuje sekcje dla poszczególnych dyscyplin sportowych lub turystycznych.
Art. 10.
- Klub może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach prawa.
- Dochód z działalności gospodarczej klubu służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE KLUBU, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
Art. 11. Członkowie klubu dzielą się na:
- zwyczajnych,
- uczestników,
- (usunięty)
- honorowych
Art. 12. Członkiem zwyczajnym klubu może być osoba pełnoletnia, która złoży pisemną deklarację członkowską, uiści wpisowe i zostanie przyjęta przez Zarząd klubu.
Art. 13. Członek zwyczajny ma prawo:
- Reprezentować barwy klubowe na zawodach i imprezach sportowych , turystycznych lub rekreacyjnych oraz nosić znaczek klubowy,
- Uczestniczyć w Walnych Zebraniach klubu z głosem stanowiącym oraz czynnym i biernym prawem wyborczym,
- Poddawać ocenie działalność klubu a także wysuwać wnioski i postulaty wobec klubu, 4. Uprawiać sport, turystykę i rekreację w wybranej przez siebie dyscyplinie prowadzonej przez klub,
- Korzystać z urządzeń i sprzętu klubowego,
- Uczestniczyć w kursach i szkoleniach organizowanych przez klub.
Art. 14. Do obowiązków członków zwyczajnych należy:
- Brać czynny udział w pracach klubu,
- Przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz klubu,
- Regularnie opłacać składki członkowskie,
- Dbać o stałe podnoszenie swoich kwalifikacji w uprawianej dyscyplinie sportu, turystyki lub rekreacji,
- Chronić własność klubu i przeciwstawiać się wszelkim przejawom marnotrawstwa, 6. Godnie reprezentować barwy klubu.
Art. 15. (usunięty)
Art. 16.
- Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne oraz prawne zainteresowane realizowaniem celów klubu.
- Przyjęcie w poczet członków wspierających następuje na podstawie deklaracji przyjętej przez Zarząd Klubu.
Art. 17. Członkowie wspierający mają prawo:
- Korzystać z urządzeń klubu w ramach obowiązujących regulaminów i uchwał Zarządu. 2. Korzystać z ulg i ułatwień przyznawanych przez Zarząd.
- Zgłaszać postulaty i wnioski wobec władz klubu.
Art. 18. Do obowiązków członków wspierających należy:
- Udzielanie klubowi pomocy w realizacji jego celów statutowych,
- Regularne opłacanie składek członkowskich i wywiązywanie się z innych zadeklarowanych na rzecz klubu świadczeń,
- Przestrzeganie postanowień statutu.
Art. 19.
- Godność członka honorowego klubu może być nadana osobie fizycznej, która położyła szczególne zasługi dla rozwoju klubu.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu Klubu. 3. Członkowie honorowi posiadają wszystkie prawa i obowiązki członków zwyczajnych mogą być zwolnieni z płacenia składek członkowskich.
Art. 20. Członkostwo ustaje na skutek:
- Wystąpienia członka zgłoszonego na piśmie po uprzednim uregulowaniu zobowiązań finansowych,
- Skreślenia z listy członków z powodu nie uczestniczenia w realizacji jego statutowych zadań lub nie płacenia składek członkowskich przez okres dłuższy niż 12 miesięcy, 3. Wykluczenia członka za działania na szkodź klubu oraz nie przestrzegania statutu i regulaminów na podstawie uchwały Zarządu podjętej większością 2/3 głosów, 4. Utraty zdolności do czynności prawnych,
- Rozwiązania klubu.
ROZDZIAŁ IV
NAGRODY I KARY
Art. 21. Za wzorowe wykonywanie zadań i obowiązków oraz aktywną pracę nad rozwojem klubu członkowie mogą być wyróżnieni:
- Pochwałą ustną lub na piśmie,
- Dyplomem lub odznaką,
- Nadaniem godności członka honorowego.
Art. 22.
- Za działania na szkodę klubu, nie przestrzeganie statutu, regulaminów, uchwał i decyzji władz klubu Zarząd może wymierzyć następujące kary:
1.1 upomnienie ustne lub na piśmie,
1.2 zawieszenie w prawach członka,
1.3 skreślenie z listy członków,
1.4 wykluczenie z klubu
2. Członkowi wykluczonemu z klubu przysługuje w terminie 30 dni od otrzymania uchwały Zarządu o ukaraniu odwołanie do Walnego Zebrania za pośrednictwem Komisji Rewizyjnej.
3. Zawieszonemu w prawach członka lub skreślonemu z listy członków przysługuje prawo odwołania się do Zarządu w terminie 30 dni od otrzymania powiadomienia o ukaraniu.
ROZDZIAŁ V
WŁADZE KLUBU
Art. 23.
- Władzami klubu są:
1.1 Walne Zebranie
1.2 Zarząd klubu
1.3 Komisja Rewizyjna
- Wybór władz odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania.
- Kadencja władz trwa dwa lata.
- Członkowie władz klubu pełnią swe funkcje honorowo za wyjątkiem urzędujących członków Zarządu. Decyzję w tej sprawie podejmuje Walne Zebranie.
- Jeżeli szczególne postanowienia statutu nie stanowią inaczej uchwały władz klubu zapadają zwykłą większością głosów, przy czym dla ich ważności wymagana jest obecność co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
- Uchwały władz klubu podejmowane są w głosowaniu jawnym.
- Członek władz klubu pochodzący z wyboru może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie wyborców.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej podejmuje Walne Zebranie. W przypadku zawieszenia, Walne Zebranie określa czas, na który członek władz klubu został zawieszony.
- Mandat członka władz klubu wygasa przed upływem kadencji w razie:
9.1. pisemnej rezygnacji z mandatu,
9.2. uchwały Walnego Zebrania,
9.3. utraty praw obywatelskich,
9.4. śmierci.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu lub Komisja Rewizyjnej, wymienionych w ust. 9. p 9.1, 9.3 i 9.4 niniejszego artykułu, przysługuje tym władzom prawo do uzupełnienia swego składu spośród wyróżniających się aktywnością członków klubu, ich liczba nie może jednak przekroczyć 1/2 ogólnej liczby członków pochodzących z wyboru.
Art. 24.
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą klubu.
- Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie zbiera się raz w roku w pierwszym kwartale dla przyjęcia sprawozdania władz i ustalenia kierunków działania.
- Zwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd. Zarząd zawiadamia członków klubu o terminie i miejscu obrad nie później niż 14 dni przed datą zebrania. 5. Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane na skutek:
5.1 Uchwały poprzedniego Walnego Zebrania,
5.2 Uchwały Zarządu
5.3 Żądania Komisji Rewizyjnej
5.4 Pisemnego żądania co najmniej 1/3 członków klubu mających prawo głosu stanowiącego.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest w terminie 14 dni od daty zgłoszenia uchwały, żądania lub wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane. 7. Walne Zebranie jest prawomocne w przypadku obecności w pierwszym terminie co najmniej 1/2 liczby uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie podanym w zawiadomieniu bez względu na ilość uprawnionych.
- W Walnym Zebraniu biorą udział członkowie klubu posiadający prawo głosu stanowiącego oraz czynne lub bierne prawo wyborcze.
- Jeżeli liczba członków przekracza 100 osób wówczas Zarząd, na 30 dni przed terminem Walnego Zebrania, zwołuje zebrania wyborcze, na których następuje wybór delegatów na Walne Zebranie. Delegaci wybierani są w liczbie ustalonej przez Zarząd w zależności od liczby członków klubu, nie mniej jednak niż 1 delegat na 5 członków.
10.W Walnym Zebraniu mogą brać udział z głosem doradczym:
10.1 Członkowie wspierający lub ich przedstawiciele.
10.2 Osoby zaproszone przez Zarząd.
Art. 25. Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz dokonywanie oceny całokształtu działalności klubu,
- Udzielanie lub odmówienie udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- Uchwalenie planu działalności klubu i zaleceń dla Zarządu oraz zatwierdzanie budżetu klubu,
- Podejmowanie uchwał o nabyciu lub zbyciu nieruchomości,
- Podejmowanie uchwał o odwołaniu lub zawieszeniu w czynnościach członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej,
- Rozpatrywanie odwołań członków klubu od uchwał Zarządu w sprawie nałożenia kary,
- Uchwalanie zmian w statucie,
- Podejmowanie uchwały o likwidacji klubu,
- Nadawanie godności członka honorowego,
- Uchwalanie wysokości składek członkowskich,
- Podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną lub członków klubu.
Art.26.
- Zarząd kieruje bieżącą działalnością klubu w okresach między Walnymi Zebraniami i odpowiada za swoją pracą przed Walnym Zebraniem.
- Zarząd składa się z 5 - 12 członków wybranych przez Walne Zebranie. Liczbę członków Zarządu ustala każdorazowo Walne Zebranie. Członkowie Zarządu dokonują między sobą podziału funkcji i zadań.
Art.27. Do kompetencji Zarządu należy:
- Reprezentowanie klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania,
- Opracowywanie okresowych planów działalności na podstawie wytycznych zawartych w uchwałach Walnego Zebrania,
- Ustalanie regulaminów i przepisów wewnętrznych dotyczących działalności klubu,
- Uchwalanie budżetu oraz zarządzanie majątkiem i funduszami klubu,
- Składanie sprawozdań z działalności przed Walnym Zebraniem,
- Powoływanie komisji problemowych jako organów doradczych klubu,
- Powoływanie sekcji sportowych lub turystycznych,
- Zwoływanie Walnych Zebrań oraz zebrań wyborczych,
- Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia w poczet członków klubu,
- Przyznawanie wyróżnień oraz wymierzanie kar przewidzianych statutem,
- Ustalanie świadczeń na rzecz klubu,
- Nadzorowanie działalności gospodarczej klubu,
- Zatrudnianie pracowników,
- Podejmowanie innych uchwał w sprawach nie zastrzeżonych w kompetencjach innych władz klubu,
- Rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami powstałych w związku z ich działalnością w klubie.
Art.28.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności klubu. 2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 - 5 członków wybranych przez Walne Zebranie. 3. Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona przewodniczącego, zastępcę i sekretarza. 4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład innych władz klubu lub związać się z klubem umową o pracę.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej ma prawo uczestniczenia w zebraniach Zarządu z głosem doradczym.
- Komisja Rewizyjna przeprowadza co najmniej dwie kontrole w roku sporządzając z nich protokoły.
Art. 29. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- Przeprowadzanie okresowych kontroli statutowej i finansowej działalności klubu, 2. Wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
- Składanie sprawozdań z całokształtu swojej działalności na Walnym Zebraniu oraz stawianie wniosków o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- Występowanie z żądaniem zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania, lub występowanie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub statutem bądź istotnymi interesami klubu działań Zarządu,
- Komisja Rewizyjna w uzasadnionych przypadkach ma prawo powoływania biegłych księgowych.
ROZDZIAŁ VI
MAJĄTEK I FUNDUSZE KLUBU
Art. 30.
- Do występowania w imieniu klubu jako osoby prawnej uprawniony jest Zarząd. Oświadczenia woli w imieniu Zarządu składa osoba przez niego upoważniona. 2. Dla ważności oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych klubu oraz udzielania pełnomocnictw finansowych wymagane jest współdziałanie oraz podpisy prezesa i skarbnika.
- Na majątek klubu składają się nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Na fundusze klubu składają się :
4.1 wpisowe i składki członkowskie
4.2 inne wpływy z działalności statutowej
4.3 dotacje i subwencje
4.4 darowizny, spadki i zapisy
4.5 dochody z działalności gospodarczej
ROZDZIAŁ VII
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE SIĘ KLUBU
Art. 31. Uchwałę w sprawie zmiany statutu lub rozwiązania się klubu podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów.
Art. 32. Wniosek o zmianę statutu lub o rozwiązanie się klubu musi wpłynąć do Zarządu co najmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zebrania.
Art. 33. Uchwała o rozwiązanie się klubu określa sposób likwidacji i cel na jaki przeznaczony zostanie majątek klubu.